מרצדס חנכה את המשפחתית הגדולה שלה במתכונתה העכשווית, C קלאס, ב-1993. הדור החמישי הושק בתחילת 2021 ושיווקו בישראל החל בקיץ אותה שנה. כעת הגיעה לישראל גם הגרסה ההיברידית-נטענת C300e וזו גם התייצבה למבחן מקומי.

הקשר, פרטים
דגם זה הוא היחיד במרצדס שלא נוסף לו במקביל כזה חשמלי – בין אם על רצפה קיימת (A קלאס ונגזרותיה, המסחריות), בין אם על זו הייעודית (EVA, בדגמים הגדולים יותר); שיווקו של מרצדס C קלאס חשמלי חדש מהיסוד יחל סביב תחילת 2026. עד אז תייצג את C קלאס בעולם הירוק הגרסה ההיברידית-נטענת החדשה.

הדגם החדש מוצע בעולם לא רק בסדאן אלא גם בסדאן עם בסיס גלגלים ומרכב מוארכים לסין, לא רק בסטיישן רגיל אלא גם בכזה מוגבה המיועד לשטח (All-Terrain).

מרצדס C קלאס מבוססת על הרצפה ששירתה את קודמתה, כאן במהדורה משודרגת (MRA II), והיא גדולה מממנה, אבל בקצת. בסיס הגלגלים גדל ב-2.5 ס"מ ל-286.5 ס"מ, האורך ב-6.5 ס"מ ל-475 ס"מ והרוחב ב-1 ס"מ ל-182 ס"מ.

מרצדס C300e סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

על ההנעה מנועי טורבו-בנזין וטורבו-דיזל ולאלה, תחזיקו טוב, רק 4 צילינדרים (אחד ב-1.5 ליטר, השאר עם 2.0 ליטר). קו הגרסאות הרגיל מציע מערך היברידי מתון (EQ Boost) בהספק הנע מ-170 כ"ס ועד 265 כ"ס, ומעל כולן הגרסה ההיברידית-נטענת C300e. כמובן, לא נפקד מקומן של גרסאות AMG המצוידות אף הן במערך דומה: C43 המייצרת 408 כ"ס ו-C63 המנפקת 680 כ"ס(!). לתיבה בכולן תשעה הילוכים וההנעה אחורית או כפולה לפי הגרסה.

בישראל מוצעות ארבע גרסאות:   C 180– 1.5 ליטר, 170 כ"ס, מ-380,000 שקלים; C 300 – 2.0 ליטר, 258 כ"ס, מ-420,000 שקלים;   C 300e– 2.0 ליטר, 313 כ"ס PHEV, מ-430,000 שקלים; C43 – 2.0 ליטר, 408 כ"ס מ-650,000 שקלים; למבחן קיבלנו כאמור את 300e, המוצעת ברמת האבזור 'אוונגרד' במחיר הנ"ל או ברמת האבזור 'פרמיום' שהייתה ברכב המבחן, ומחירה של זו 480,000 שקלים.

המפרט הטכני. מנוע הבנזין מייצר 204 כ"ס (6100 סל"ד) ו-32.6 קג"מ (2000-4000 סל"ד), החשמלי 129 כ"ס ו-44.9 קג"מ (2100 סל"ד) והתפוקה הכוללת 313 כ"ס ו-56.1 קג"מ. לתיבה האוטומטית 9 הילוכים וההנעה אחורית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.1 שניות והמהירות המרבית 245 קמ"ש. בגרסה זו סוללה של 25.4 קוט"ש (בניגוד למוצע בחו"ל, אין כאן אפשרות לטעינה מהירה), והטווח המוצהר הוא 98 ק"מ. בגרסה זו קפיצי אוויר מאחור.  

מרצדס C300e איכות חומרים
צילום: אלי שאולי

מפרט האבזור. תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, להגה ולמושבים הקדמיים, צג מרכזי "11.9, מחוונים מוקרנים "12.3, חבילת ניווט עם מציאות רבודה, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, תאורת אווירה מתקדמת, ממשקים סלולריים וטעינה אלחוטית, ריפוד דמוי עור.  

מפרט הבטיחות. בלימת חירום גם בזיהוי תנועה חוצה, בקרת שיוט אדפטיבית (גם בפקק), שמירת נתיב, ניטור אקטיבי של שטח מת, תיקון סטייה מנתיב, סיוע למניעת תאונת צד, מעבר נתיב אקטיבי.
 
עיצוב, נראות
כבר במבט ראשון C קלאס החדשה נראית כמו שמצפים שתיראה מכונית נוסעים מכובדת של מרצדס, היא אינה שונה מאוד מקודמתה אבל מבט בוחן יגלה שהעיצוב טוב יותר.

הדגם החדש נראה מלוטש מקודמו והפרופורציות שלו נכונות יותר, הטיפול במרכיבי העיצוב – קווי הסבכה, מכסה המנוע המפוסל, יחידות התאורה הרחבות מאחור – יצר הופעה עדכנית ונוכחת יותר. C קלאס החדשה נראית יוקרתית וייצוגית, ואילו חישוקי ה-"18 נראים מעט קטנים.  

מרצדס C300e גריל
צילום: אלי שאולי

נהג, נוסעים
סביבת הנהג משופרת בהופעתה מזו הקודמת, בעיקר נראית עשירה יותר. דיפון העץ לרוחב נראה נהדר וכך גם פתחי המיזוג הרבועים החדשים וקווי התאורה שמרצדס מתמחה בהם. איכות החומרים גבוהה, אך פה ושם פגשנו בכאלה שהם נוקשים מדי. כיסוי גג הזכוכית דקיק והתפעול אינו נוח. מה שמפריע יותר הם קרקושי מרכב הנשמעים עם מעבר על פסי האטה ובשינויי גובה.

קל להסתגל למערך השליטה ברכב, גם כי הוא שומר על מרכיבים דומים לאורך השנים, גם כי הוא משתפר מדי פעם, גם כי הוא כולל מתגים חיצוניים. עם זאת קשה להתלהב מפקדי המגע שעל ההגה שאינם תמיד מגיבים נכון לתנועת האצבע. גם תפעול עצמת השמע אינו מושלם (שילוב של פס מגע או לחיצה) וכך גם שינוי מצבי הניהוג.

הצג הגדול ("11.9) במרכז נראה מצוין והשליטה בבקרת האקלים קלה בגלל שזו קבועה בחלקה התחתון. המחוונים המוקרנים מביאים תרגום מודרני לעיצוב קלאסי.

מרצדס C300e מסך מולטימדיה
צילום: אלי שאולי

קל לקבוע תנוחת נהיגה טובה, גם כי למושב שפע אפשרויות כיוון נוחות לתפעול ובשליטה חשמלית מלאה, כולל גובה משענות הראש. המושב עצמו נוח למדי אך אינו מתעלה, וזה אינו כולל אוורור למרות מחיר הרכב.

המרחב מאחור טוב, מרווח הברכיים נאה וגם מרווח הראש טוב. מנהרת ההינע הענקית במרכז תקשה לשבת במרכז.

בדגם היוצא הסוללה פגעה במבנה תא המטען, אבל בחדש אין בליטות והוא שטוח. מבנה תא המטען יעיל, אבל הוא קטן ביחס, 315 ליטרים בהשוואה ל-455 ליטרים בגרסאות הבנזין.

מרצדס C300e שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים
בנסיעה חשמלית יש מספיק כוח וניתן להגיע עם הרכב ל-145 קמ"ש, אבל שילוב הכוחות עם מנוע הבנזין עושה את הרכב למהיר באמת, כפי שעולה מנתוני ההאצה והמהירות המרבית. יש לכך ביטוי בעיקר ביציאה מהמקום בזכות אופי הפעולה של המנוע החשמלי; ככל שעולה המהירות קצב ההאצה יורד במעט.

עיקר כוחו של הרכב הוא בנהיגה ב"חצי מצערת", וממנה הוא מאיץ בזריזות וללא מאמץ למהירות גבוהה, עם האצות ביניים טובות מאוד. במצערת מלאה ובמצב 'ספורט' הוא זריז אף יותר אבל לא ממש בהרבה.

ארבעה צילינדרים? בעיר כניסה ראשונה של מנוע הבנזין לפעולה (ביחוד כשהוא קר) מביאה ליצירת צליל מעט מאכזב, מעין טרטור המורגש בייחוד במהירות איטית. ככל שעולים הסל"ד והמהירות הצליל נעשה נעים יותר משמעותית.

טווח הנסיעה החשמלי המובטח הוא זה המתקבל בפועל – 95 ק"מ במגוון סוגי תוואי ונהיגה, ונתון מכובד זה כפול מאשר ממוצע הנסועה היומי בישראל.

צריכת הדלק טובה אף היא. במסלול המאמץ של המבחן הצריכה הייתה 13.5 ק"מ/ל' (10 ק"מ/ל' בלי ההנעה החשמלית), ובשיוט נרשמו 15.4 ק"מ/ ל'. משום מה לפעמים נדרש פרק זמן ארוך לפתיחת מכסה מכל הדלק, וזה יכול להטריד.

מרצדס C300e 2024
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה שמציעה מרצדס C קלאס לנוסעים בעיר טובה, בייחוד על שיבושים קלים ובינוניים. עם זאת, שיבושים גדולים ופסי האטה מורגשים מדי בגלל ריסון מעט חסר במרכב. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר. איכות הנסיעה טובה לרוב, והרכב שקט, מעודן ונעים פרט לרעשי כביש לעיתים ואותם רעשי מרכב על שיבושים כבדים.

היכולת הדינמית של C קלאס הזאת טובה מאוד, אך היא מרשימה פחות כאשר מביאים אותה לקצה; הידוקי קו קלים בפניות בזכות ההנעה האחורית מוצאים ביטוי נאות, אך שיגור מלוא המומנט לגלגלים האחוריים בלבד יכול להיות מורגש מדי.

גרסה זו מתנהלת באופן מעט 'כבד' – גם כי היא כזאת, ומשקלה 2080 ק"ג כבד ב-405 ק"ג יותר מאשר 300 רגילה, גם מכיוון שריסון המרכב אינו מצטיין והרכב נע מדי על גלי כביש. ההיגוי אינו חד במיוחד אבל הוא מדויק והמכונית משנה כיוון באופן צפוי.

לבלמים חסרה הנחישות שדרושה ברכב חזק. מהלך הדוושה ארוך מדי, הנשיכה אינה עוצמתית וגובה הדוושה משתנה עצמאית לפי הנהיגה. פקדים נוחים מאחורי ההגה אחראים הן לתפעול ידני, הן לשליטה ברמת הבלימה הרגנרטיבית הכוללת גם מצב אוטומטי. מפרט הבטיחות העשיר רגיש מדי ומתריע לא מעט.   

מרצדס C300e חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה
מרצדס C קלאס החדשה בגרסה ההיברידית-נטענת שנבחנה מביאה עימה עיצוב ייצוגי, סביבת נהג מהודרת ותא נוסעים מכובד, מוסיפה על אלה ביצועים מצוינים, נוחות נסיעה טובה לרוב וכישורים דינמיים ראויים, ומקנחת בטווח נסיעה חשמלי מצוין של כמעט 100 ק"מ.

היא אינה – למרות המוצא וההנעה – קלילה וספורטיבית והתנהלותה 'כבדה' ביחס.

ובמחיר של 480,000 שקלים למכונית שנבחנה, מחירה גבוה. עניין זה בולט בייחוד בהשוואה ישירה למתחרה המיידית, ב.מ.וו 330e, העולה 360,000 שקלים ברמת האבזור הבסיסית, 390,000 שקלים בזאת הבכירה.   

עם זאת מרצדס C קלאס מרשימה בהופעה מכובדת במיוחד ובזכות טווח הנסיעה החשמלי בגרסה זו, מאפשרת שימוש יום-יומי בהנעה חשמלית בלבד – וללא חרדת טווח.